عقیق

سوال

وقتی آیات بعضی از سوره های قرآن را بررسی می کنیم می بینیم که بین تمامی آیات بعضی سوره ها ارتباطی وجود ندارد مخصوصا سوره های بزرگ قرآن ، مثلا مبینیم که در چند آیه از یک سوره ای خداوند در مورد برنامه های مختلف جنگی سخن گفته بعد از این در مورد یک سلسله برنامه های اقتصادی ، اجتماعی و تربیتی سخن گفته و بعد از این چند آیه ، مجددا در مورد حوادث مربوط به جنگ سخن گفته ، علت این طرز بیان قرآن چیست؟

جواب

قرآن یک کتاب کلاسیک نیست که دارای فصول و ابوابی باشد و نظام تألیفی خاصی در میان ابواب و فصول آن در نظر گرفته شده باشد ، بلکه قرآن کتابی است که مدت بیست و سه سال تدریجا طبق نیازمندی های گوناگون تربیتی در زمان ها و اماکن مختلف نازل شده .

یک روز داستان احد پیش می آمد و برنامه های مختلف جنگی در ضمن آیات متعدد اعلام می گشت .

روز دیگر احساس نیاز به یک مسأله اقتصادی همچون ربا یا یک مسأله حقوقی مانند احکام ازدواج، یا یک مسأله تربیتی و اخلاقی مانند توبه می شد و آیات متعددی طبق آن نازل می گشت.

از این سخن ، چنین نتیجه گرفته می شود : ممکن است در بسیاری از موارد پیوند خاصی در میان آیات قبل و بعد نبوده باشد ، و نباید مانند بعضی از مفسران در این گونه موارد اصراری در یافتن رابطه در میان آنها داشت.

نباید خود را به زحمت بیاندازیم و در میان قضایایی که خداوند اتصال و ارتباطی نخواسته با تکلف ، وجه ارتباطی درست کنیم ؛ زیرا این کار با روح قرآن و چگونگی نزول آن در حوادث مختلف و طبق نیازمندی های گوناگون در شرایط و ظروف جداگانه ، سازش ندارد.

البته تمام سوره ها و آیات قرآن از یک نظر به هم مربوطند و آن اینکه همگی یک برنامه انسان سازی و تربیتی را در یک سطح عالی تعقیب  می کنند و برای ساختن یک جامعه آباد ، آگاه ، امن و امان و پیشرفته از نظر مادی و معنوی نازل شده اند.


                                                                                                            تفسیر نمونه ، ج 3 ، ص 121




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۲۷
الهه زارع

نظرات  (۱)

۲۸ آبان ۹۷ ، ۰۱:۰۹ منتظر ظهور
سلام، ممنون از مطلب خیلی خوبتون . مدتی بود شبهاتی توی ذهنم بود که جوابم گرفتم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی